diumenge, 15 d’abril del 2012

RESSENYA: “El valor formativo y las ataduras de las creencias en la formación del profesorado.” Carmen Oliver Vera.

Triar títol. Es tracta d’escollir una frase que condensi el tema de l’article, o bé l’opinió que té del mateix el responsable de fer la recensió.

“Una formació per a tothom i per a tota la vida, que provoqui.”

Fer un breu resum o exposar les idees essencials.

L’article parla sobre la formació. Distingeix entre la formació per a futures mestres i per les que ja són mestres.
L’aspecte clau és que la formació ha de provocar alguna cosa, un canvi, una millora si no és significatiu no serveix per res. Ha de servir per revisar i reconstruir l’ensenyança i manera de fer-ho.
Aquesta formació s’ha de dur a terme a partir dels coneixements i creences que tenen les persones. Un aspecte molt important també és el fet de compartir coneixements, dialogar amb altres persones, ja que ajuda a la reconstrucció dels coneixements.

També parla dels “entrebancs” als quals s’enfronta la formació. En primer lloc parla de la política i la necessitat d’estar canviant constantment lleis, metodologies, organització. Això fa que sigui molt complicat adaptar-se i formar-se amb el que és vigent, perquè en poc temps es canvia de govern i tornen a canviar el sistema. El segon són les creences ja que les vivències personals influeixen i limiten molt segons siguin emprades. També fa menció a la resistència a canviar que tenen certes persones, per inseguretat, por a la desconeixença,
Alhora fa referència a diferents elements claus en procés de formació, com són: creences, motivacions, necessitats, emocions, coneixement ecològic, responsabilitat personal, diàleg, reflexió sobre la pràctica professional, error, innovar, confiança.
La reflexió com a eina clau pel fet de comprovar i perquè es doni el coneixement, i comprovar que la formació ha fet sorgir algun canvi.

Avaluar tot explicant quin ha estat l’objectiu de l’autor i jutjar si l’article s´hi ajusta.

L’objectiu de na Carmen Oliver, ha estat explicar en que consisteix la formació, com ha de ser, quins elements són els importants e imprescindibles perquè es doni la formació de qualitat i també els entrebancs que es donen.
Consider que ha estat un article molt clar i s’ajusta, en el qual s’ha pogut veure perfectament tot el que ha volgut transmetre l’autora.
M’ha agradat molt pel fet que m’ha fet pensar en coses que potser mai relacionaria amb la formació.
Els aspectes que més m’han cridat l’atenció i trob tan importants, amb els quals m’he de quedar i per tant els consider clau per aconseguir l’objectiu establert i proposat per l’autora són:
- La formació ha de provocar un canvi, una reacció. Per tant ha de ser significativa.
- Tenir en compte els coneixements i creences que porten les persones, aquesta idea la relacion amb la maleta que parla Malaguzzi que tots porten a sobre.
- Saber el per què fem les coses (argumentació, reflexió)
- Responsabilitat emocional.
- Diàleg.
- Reflexió.
- Ment oberta als canvis, capacitat d’innovació.
- Avaluació continua.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada