diumenge, 10 de juny del 2012

RESSENYA: Escenarios Para El Análisis Y La Construcción De Un Modelo De Educación Infantil

Triar títol. Es tracta d’escollir una frase que condensi el tema de l’article, o bé l’opinió que té del mateix el responsable de fer la recensió. L’escola; un espai en el qual hi queb tothom i dóna importància a les petites coses del dia a dia. Fer un breu resum o exposar les idees essencials. Aquest article ens parla de la necessitat i importància de crear un model educatiu a partir dels diferents escenaris on es desenvolupa l’acció educativa. Són responsables d’aquesta acció: les famílies, infants, escoles, mestres, institucions. El més important és la imatge que hem de promoure de l’infant, com a persona capaç, ric, amb un gran potencial, fort, poderós i competent. Això vol dir que aporten coses a l’escola i d’aquesta extreuen experiències i destreses. Els infants tenen una ment activa i són capaços d’entendre i investigar sols o acompanyats. Els hem d’entendre com persones que construeixen i reconstrueixen els seus aprenentatges i coneixements. Els adults hem de donar sentit i resposta a les seves demandes, necessitats i interessos. Hem de donar importància a les situacions de relació - interacció amb els altres, perquè aquestes s’entenen com a processos d’ensenyament i aprenentatge, són moments de construcció de coneixement i cultura. L’escola s’ha d’entendre com a espai idoni d’interacció, exploració, creativitat, expressió i ús de diversos llenguatges. La vida quotidiana és molt important dins aquest model educatiu. Implica que estiguin organitzats: el temps i espais, oferir un marc segur per actuar els infants, valorar els moments privilegiats per a la comunicació, atorguen seguretat i autonomia. Hem d’entendre els projectes de treball com la manera integradora al joc, experimentació i relació a l’escola. Que han d’estar planificats, organitzats, oberts, flexibles i responen als interessos. Per dur a terme tot això són necessàries unes eines metodològiques bàsiques per entendre l’escola d’aquesta manera i aquestes s’han de gestionar a partir de la observació i reflexió. Aquestes són: -L’espai: ha de propiciar les relacions i situacions d’aprenentatge. Ha de ser estable, però obert a flexibilitat, que fomentin l’autonomia i permetin ser als infants segurs i sans. - Els materials: han d’oferir les possibilitats d’acció, relació, exploració, diferents accions i usos, que siguin atractius, motivin, interessin, i sobretot connectin amb la quotinitat. - El temps: es viuen diversos, uns marcats pels adults i d’altres pels infants. Aquest ha de ser flexible, tranquil i que respecte el ritme de cada infant. Una escola sense presa i tranquil•la. - Escola: com a lloc d’interacció entre els infants, famílies i educadors. Hem d’entendre l’educació com un fet compartit entre les famílies i l’escola. L’escola està construïda per part de totes les persones que la conformen i participen d’ella. Tot el fins ara esmentat ha d’estar inclòs dins un projecte educatiu col•lectiu, el qual el defineix l’equip educatiu, aquest alhora ha de ser fort, competent, curiós i actiu. Finalment, atorgar a la documentació la importància que li correspon, tal i com diu Malaguzzi “ lo que no se ve no existe”. Avaluar tot explicant quin ha estat l’objectiu de l’autor i jutjar si l’article s´hi ajusta. Des de’l meu punt de vista l’objectiu d’aquests dos autors ha estat donar importància i explicar un model educatiu significatiu i rellevant. Crec que el fil conductor d’aquest article ha estat molt clar i complet. En primer lloc ha fet referència a diferents teories i autors, es a dir, té una fonamentació. A continuació ha anat desvetllant tots els elements, concepcions, eines importants dels quals ha de partir aquest model educatiu. Finalment la figura del equip docent i la documentació. Crec que ha seguit un ordre amb el qual s’ha pogut entendre i captar exactament el que pretenien comunicar els autors.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada