dimarts, 29 de maig del 2012

RESSENYA: “¿Cómo hacer que la formación impulse cambios en un centro?” Neus Sanmartí i Maria Masip.

Triar títol. Es tracta d’escollir una frase que condensi el tema de l’article, o bé l’opinió que té del mateix el responsable de fer la recensió. “La formació que provoca canvis”. Fer un breu resum o exposar les idees essencials. Les autores d’aquest article ens parlen de les condicions i factors que s’han de donar i ha de tenir la formació del professorat perquè no quedi en l’oblit i perquè provoqui un canvi. Entre diversos aspectes ens diuen que són imprescindibles la voluntat i el compromís per part del centre, pel fet que vulguin fer-ho i creguin amb aquesta possibilitat. És molt important també la implicació de les persones formadores per possibilitar el canvi, aquestes han der fer ús d’una metodologia que deixi una “petjada” i també establir un clima de respecte i confiança amb els mestres. Perquè es doni aquesta formació és necessari que hi hagi percussors com un equip directiu i un grup impulsor, amb esperit crític. D’aquesta manera esdevindran idees de qualitat que són les que realment interessen i amb les quals s’avança. Ens deixen clar que l’objectiu de la formació és promoure una mirada externa, capaç de propiciar una reflexió diferent i una nova visió interpretativa de la tasca docent i tot el que comporta. Finalment ens parla de diferents elements també importants a considerar i tenir en compte, com són la documentació en el procés de formació, aquesta possibilita al mestra que reb la formació, observar el seu propi procés d’aprenentatge. També estar oberts a les famílies i mantenir-les informades en tot moment això ens farà estar més segurs amb ells i establir un clima de gran confiança, tot i que comparteixen els mateixos objectius i per això és molt important treballar coordinadament. Com a cloenda ens parla de la importància d’avaluar els canvis a fi de reflexionar sobre aquests, ja que seran els que han deixat una petjada i els que ens han aportat un canvi, en definitiva la formació que ens interessa. Avaluar tot explicant quin ha estat l’objectiu de l’autor i jutjar si l’article s´hi ajusta. Crec que l’article ha complert a la perfecció l’expectativa que es proposava sobre quina i com ha de ser la formació a fi que provoqui un canvi, atès que és el seu objectiu principal i intenció. Ha estat molt comprensible i de fàcil lectura perquè feia ús de paraules planes i justes. També assenyalar que explicant cada agent i element claus per aconseguir aquesta fita, ajuda molt a captar el missatge. Personalment crec que he tingut facilitat per entendre’l ja que a Pistoia estic vivint un formació al professorat d’aquest tipus, que provoca canvi, en la qual hi ha tot un centre implicat, que s’interessa i motiva per millorar i mirar cap a l’horitzó i això pens que és clau. A mesura que llegia l’article tenia curiositat i ganes de llegir els exemples de que parla, però quan he acabat clarament he comprovat que estic vivint el millor exemple possible sobre aquest article i sobretot saber que és possible una formació diferent que provoqui canvi, perquè en definitiva si no provoca res no serveix.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada