dimarts, 15 de maig del 2012

Dilluns, 14 de Maig 2.012

Avui ha començat una nova i darrera etapa de les meves pràctiques a Pistoia. A jo m’ha tocat anar a l’àrea Gialla. En primer lloc volia explicar una mica el que entenc per àrea, més endavant crec que sabré a la perfecció la seva naturalesa i existència però ara tenc poca informació. A Pistoia hi ha quatre àrees que tenen nom de colors: gialla, rossa, blu, verde. Aquests só
n laboratoris amb una temàtica específica i independent a la resta, per exemple la gialla va sobre la creativitat amb material de reciclatge a partir del relat d’històries i teatre. La verda treballa a partir de la natura, la blu a partir de l’art i la rossa treballa junt amb els infants i les famílies. Aquests espais són preciosos, dignes d’aturar-se a observar cada detall, cada racó, cada paret perquè diuen tantes coses... En aquests espais hi acudeixen infants que s’han quedat sense plaça al asilo, o grups d’escoles per realitzar diferents activitats i tallers. Poc a poc esper poder ampliar la informació, poder parlar amb les mestres que hi treballen a fi de captar del tot en que consisteixen. Durant aquest període que me resta a l’àrea també el destinarem a fer visites per diferents centres educatius que ens han aconsellat visitar i també realitzar el projecte sobre el petit grup que estem realitzant les tres alumnes de pràctiques. El dia d’avui ha estat emocionant. En arribar a l’àrea, m’ha rebut na Marisa que és una de les dues mestres que treballen en aquest espai, just a continuació ha arribat na Donatella Giovanini que és la responsable dels asils i treballa a l’ajuntament, una persona digna d’admirar i escoltar perquè sempre ens deixa amb la boca oberta, sempre diu les paraules justes i claus en el moment just. Ens hem saludat i m’han informat que aquest matí hi havia una trobada de totes les mestres que porten la iniciativa del projecte comú que han fet els asils sobre la lectura que es diu: ”Filo d’oro”. M’ha agradat molt poder participar en aquesta reunió per veure com treballen les mestres de diferents centres plegades, per retrobar-me amb educadores i sentir-me una mestra més. Just abans de començar la reunió na Donatella m’ha presentat i ha dit unes paraules tan polides sobre el meu pas als centres de Pistoia que m’he emocionat i quan m’ha passat el torn no he tingut paraules per respondre ni dir, ha estat preciós. Aquesta trobada consistia en organitzar la festa sobre aquest projecte de lectura. El que ja tenien fixat era la data, el 20 de juny, la hora a les 17h perquè si no fa massa calor i l’espai; el jardí de l’àrea gialla. El fet de realitzar-ho en aquesta àrea és perquè les famílies coneguin aquest espai i els serveis que ofereix a fi de promocionar-la. Un altra fet que s’ha tractat era a quins infants convidaven a participar, han arribat a la conclusió que millor als infants de medi i grans perquè els lactants són molts petits. Després na Donatella ja ha començat a fer propostes i fer preguntes perquè les mestres donessin idees de com organitzar la festa. Com és un fet que participen tots els asils comunals de Pistoia, troben just que hi hagi algun element identificatiu d’aquests, com ho havien de fer? Per tant s’ha fet una pluja d’idees, algunes mestres han participat més que d’altres. Les que han tingut més èxit han estat: contar un conte el qual es treballi als centres, mercat per vendre bosses i llibres, bereneta però que porti cada família el que necessiti, decorar els arbres, que la festa no sigui res didàctic sinó cultural; contar un conte a un jardí de la ciutat. Després d’haver aprofundit en les diferents propostes, na Donatella demana a cada mestra quines activitats han dut a terme per treballar aquest projecte. Les mestres van exposant el que han fet, només amb la mirada ja veig i sent si na Donatella li agrada la feina feta o troba que és poca. Un tema que sorgeix és que molts infants no coneixen la biblioteca de la ciutat que és una meravella i que un espai preciós pels infants. Diferents asils han fet activitat i sortides a la biblioteca. Les famílies no van a aquest lloc, es pensen que hi ha que pagar, s’han adonat que hi ha un desconeixement molt gran. Una mestra explica que al seu centre han realitzat un mercat d’intercanvi de llibres que han portat les famílies i que va tenir molt d’èxit, aquesta idea ha tingut molt d’èxit i es decideix que es durà a terme a la festa. Junt amb aquest fet es parla d’una adhesius que es regalen a un establiment per les compres realitzades, i que és una manera de catalogar els llibres a casa que tenen els infants perquè creïn les seva propis biblioteca, també comenten que s’ha fet aquesta acció a la Filastrocca i que ha estat un èxit. Jo que he pogut veure com està feta aquesta catalogació trob que és molt interessant perquè és una manera que les infants coneguin els llibres, diferents temàtiques... La pròxima trobada es durà a terme el proper dilluns 21 a les 8;30h a l’àrea Gialla, així que podré participar-hi de nou i veure el procés i com avança . Aquesta reunió les mestres han de portar pensat quina activitat volen dur a terme a la festa com asilo. Quan ha acabat la trobada he estat parlant amb na Ilaria que és una mestra del asilo Il Grillo, hem mirat el jardí plegades per veure com poden organitzar-lo i ha parlat amb les dues mestres responsables de l’àrea gialla. Després tothom ha marxat la meva esta a l’àrea. En primer lloc m’he presentat a la col•laboradora na Marzia, que ajuda a les mestres a endreçar els espais i preparar coses i he començat a parlar amb les dues mestres que porten aquesta àrea; na Marisa i na Anna Paula. M’han dit un poc en que consistia el que feien, però molt per sobre perquè era tard i esperaven a que arribessin infants d’una escola. Resulta que a aquesta àrea hi arriben grups d’infants del darrer durs de l’escola materna, es a dir, cinc anys i fins la quinta de l’escola elemental, que per a nosaltres és la primària. Aquest fet, m’ha parat una mica perquè a jo realment el que m’interessa es treballar amb infants de 0 a 6 anys. Però també pens que aprendre moltes coses que podré adaptar en un futur a l’educació infantil. Avui he passat el dia amb na Anna Paula, perquè és la única que tenia un grup d’infants. Ha arribat un grup de 20 infants de primer curs de primària amb l’autobús i dues mestres. Els hem rebut i han deixat els abrics just a una habitació que hi ha en entrar a propòsit i s’han dirigit al pis de dalt, s’han tret les sabates i s’han assegut a una estança i la mestra ha començat l’activitat. Aquí s’ha iniciat el joc i la interpretació quan la mestra ha presentat una capsa de cartró que s’ha convertit amb la protagonista, un personatge que han dissenyat, que deia secrets als infants, també ens hem post una cinta amb el nom... Després ha portat un cistell ple de capsetes i els infants han escollit una per un. L’activitat d’avui consistia en realitzar una titella amb aquestes capses, i decorades amb material de reciclatge. En haver explicat tot el que hi havia que fer ens hem dirigit a les sales – tallers, on estava tot apunt i el material presentat per iniciar i donar joc a la creativitat dels infants. Ha estat polit veure com decoraven, feien cares, posaven vestits, braços a la capsa, alguns molts perfeccionistes d’altres que necessitaven una ajuda i ànims per continuar... En acabar, hem pujat al segon pis de l’àrea que hi ha un teatrí, perquè la mestra ha proposat als infants que per grups de cinc, presentessin a les seves titelles i representessin una història improvisada al moment. La veritat que aquest grup ha estat molt mogut i molt nerviós durant tota la jornada, la darrera activitat no s’ha realitzat com es fa de costum perquè no complien les normes, perdien molt de temps... fins i tot la mestra s’ha molestat una mica i havia de cridat molt l’atenció dels infants, tot i la presència de les mestres. Estic segura que podré veure aquesta activitat amb un grup més tranquil i que la gaudeixin més. Quan hem acomiadat als infants, hem anat a recollir el material, classificar les coses que estaven per sobre la taula a fi de tenir-ho enllestit per a la propera trobada amb un altre grup. Després ha arribat na Marisa l’altra mestra i hem estat parlant i coneixent-nos una mica les tres plegades, ha estat una estona agradable. Després ja ha estat hora de marxar cap a casa. A l’àrea el meu horari serà divers, perquè faré normalment de 8,30h a 13,30h, està molt be tot i que ara hem de dinar a casa i hem de fer el projecte sobre el petit grup.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada