dimecres, 2 de maig del 2012

Dimecres, 2 de Maig 2.012

Avui ha estat el meu únic dia d’escola d’aquesta setmana. Dilluns i dimarts va ser festa i l’escola va fer pont. Dijous ens quedem a casa per realitzar un treball de la universitat que hem de portar a la pràctica la setmana que ve amb els infants de cinc anys. Finalment divendres i dilluns no aniré a escola perquè reb una visita familiar. El dia d’avui ha estat força interessant, he anat amb els infant
s de 3 anys, els moixos. Aquest és el darrer grup que me falta per estar en aquesta escola. La veritat que sentia curiositat per veure com treballen, ja que és l’edat més similar als infants més grans dels asilo Nido que més me van agradar. En arribar com és de costum m’he dirigit a la sala de les construccions on hi ha tots els infants que van arribant i les mestres. Poc a poc han marxat els infants més grans dels lleons i cavalls cap a les seves respectives estances. En aquest moment ja m’he quedat sola amb na Loredana que és una de les dues tutores del grup de 3 anys i he aprofitat per xerrar amb ella, fer-li preguntes, sobre el nombre d’infants, espais, projectes que porten a terme... també he aprofitat per observar la seva relació i tracte amb les famílies i els infants i he fet fotos de tots els espais d’aquesta altra zona de l’escola que no havia enregistrat encara. Sobre la disposició de l’espai, l’única cosa que no m’agrada tant, és que els infants de tres anys, no tenen perquè veure, ni tractar als infants dels altres dos grups perquè estan bastant allunyats, crec que és interessant que poguessin tenir més contacte i no només si surten al pati diferents grups. Atès que aprofiten els passadissos per jugar i fer activitats estaria molt be que aquests poguessin interactuar, ho entenc com una forma d’enriquiment. Els infants de tres anys juguen a la sala de les construccions fins les 9h més o manco que és la hora d’esmorzar. En aquest espai infants juguen amb unes construccions que hi ha, d’altres amb objectes que porten de casa, d’altres amb un tren gran que hi ha dins la sala o fins i tot en hi ha que es seuen a un coixí gran per llegir un conte. La veritat que aquest espai respecta bastant el que volen fer els infants, no és tanca en una sola activitat. La mestra m’ha explicat que és un grup format per 27 infants, d’aquests només són fietes 6, la resta infants de sexe masculí, això implica que el grup sigui més mogut. Són dues tutores, ella i na Francesca que arriba més tard, com es de costum en aquest sistema educatiu, que tenen diferents hores d’entrada i sortida. També m’ha explicat que hi ha diferents infants amb necessitats educatives especials, en aquest aspecte pos màxima atenció perquè m’agrada conèixer aquests casos, i no sabeu el que m’ha sorprès que me digués que hi havia 3 bessons amb NEE, setmesons que venen del asilo Nido Il Grillo, tot d’una m’han recordat als germans amb els quals he gaudit tant al asilo, però aquest és un cas diferent, des de’l meu punt de vista més lleu a primera vista. Sobre els projectes que porta a terme aquest grup`, m’ha sorprès i agradat molt la idea que estiguessin relacionats amb contes. Aquest curs han treballat molt diferents contes, dels quals confeccionen una capsa amb els seus personatges per poder escenificar el relat mentre es conta la història, a partir d’ells han fet diferents activitats com per exemple fer menjar de colors perquè el conte parlava de colors. Aquesta idea m’ha agradat molt, i la ficaré dins la meva motxilla de recursos i idees. Quan ha estat la hora d’esmorzar la mestra ha avisat als infants que havien de recollir l’estança de les construccions, m’ha sorprès molt com ho han fet aquests infants, trob que han estat els millors en fer-ho, la cosa que més m’ha impressionat és que els infants sols han anat a portar les joguines que portaven de casa a la capseta sense que fes falta dir res, això vol dir que hi ha unes normes establertes i que els infants les tenen ben interioritzades. Na Loredana me diu que des d’un principi hi ha unes normes bàsiques, mínimes establertes per les mestres des d’un inici, que són fixes, però que la resta les van construint amb els infants, perquè ells donin la seva opinió, pensin el que esta be, el que no, i és una manera de que ells les interioritzin millor, que entre ells s’avisin quan no les compleixen... Molt polida aquesta manera “d’imposar regles”. Fer-ho de manera grupal, on tots tenen dret a parlar i explicar el que pensen consider que és genial i és una oportunitat perquè els infants participin a l’escola. El moment de l’esmorzar s’ha dut a terme com es de costum al centre, les mestres posen els mantells, els infants paren la taula, i demanen als seus amics que volen beure, avui els he portat galetes perquè com no sé si tornaré amb ells per fer el mateix que he fet amb els altres dos grups. En acabar els cambrers han recollit la taula, i na Loredana ha anat cridant un grup per volta, per anar al lavabo a fer pipi i rentar-se les mans, jo m’he quedat a l’estança amb els altres infants. Aquest grup també es divideix en subgrups per colors, pens que és una metodologia del centre, perquè tots ho fan així. L’espai per als 3 anys també està format en duies estances pròpies com va passar amb els lleons de 5 anys. Resulta que fa uns anys l’escola va tenir una doble línia i per tant es va organitzar d’aquesta manera. Quan tots han anat al lavabo ha estat hora d’anar a l’altra estança per realitzar el ritual del bon dia, a realitzar el joc de “Qui hi ha?”. Amb aquest grup també hi ha una trona amb forma de moixos, es pinta la cara d’una moix a l’infant protagonista, però a diferència dels altres grups, aquest no té ni elegeix un ajudant, ho fa tot sol ell. Durant l’execució d’aquest joc ha arribat na Francesca l’altra mestra i s’han posat a parlar entre elles, perquè havien de tancar un parell d’assumptes. M’he adonat que les mestres aquí parlen molt entre elles, el diàleg és bàsic. Després les mestres han aprofitat per recontar el conte amb el qual estan treballant, ja que jo no el conec i els infants fa quatre dies que no venen a escola. Això ho han proposat també perquè demà i divendres realitzaran una activitat relacionada. Per contar la història han demanat a un infant que ho fes, i d’altres l’han ajudat a escenificar amb les figures. El conte es deia: Jo menjo la llunya. M’ha agradat molt com ho han fet els infants, i també la conversa que ha esdevingut després amb les mestres i es que demà els infants faran crostatines, que són una espècie de torrades de pa amb els diferents aliments que els personatges del conte pensaven que tenia gusta la lluna. Les mestres han volgut fer participar als infants a l’hora d’escriure la llista per anar al supermercat, una idea perquè els infants recordin els aliments que sortien al conte, si es poden trobar al supermercat, si han de trobar un aliment substitutiu, que es sembli... En acabar han posat enmig de la rotllana, una estora que un infant ha portat per l’escola. Resulta que el cap de setmana va anar amb els seus pares a Ikea i va escollir aquesta estora per regalar i portar a l’escola... Les mestres han demanat a l’infant que penses el lloc on li agradaria més posar-la, ho han escenificat i decidit. Quin moment més polit, que l’infant que porta un objecte el deixin decidir on col•locar-lo, però el millor de tot és que l’infant ja portava en ment on posar-lo. En aquest moment s’han fet dos grups, a jo m’han dit que anés amb na Francesca que anava a fer una activitat relacionada amb el conte a la sala de llums. Aquests dies passats havia vist una mica el que era i tenia molta curiositat per participar-hi. Ens hem dirigit amb deu infants a l’altra part de l’escola, l’únic moment per tenir contacte amb els altres infants. Dins la sala la hem condicionat, la mestra ha preparat el projector, la pantalla i la càmera fotogràfica. Aquesta constava d’anar relatant el conte, projectant els animals i la lluna amb el projector i a continuació que els infants ho representessin. Ha estat molt divertit, una manera diferent de treballar el conte que als infants els ha agradat molt i les mestres hem rigut molt també. Avui no hi havia temps per fer deixar jugar als infants perquè ja era hora de dinar, però la mestra els ha dit que un altre dia els deixarà que moguin ells les imatges amb el projector. Després ens hem dirigit a l’estança primera, on hem esmorzat, la taula ja estava parada, l’ha posat la col•laboradora, no sé si sempre es fa així o si fan participar als infants normalment. Hem començat a dinar, sempre asseguts per grups, els infants es serveixen el menjar que volen sols. Les mestres no han menjat el primer plat i alguna tampoc del segon, he trobat a faltar el caliu que es crea quan un adult es seu a la taula i parla amb els infants, de la manera que ho viva al asilo. En acabar de dinar, els cambrer han llevat la taula, m’he dirigit a la biblioteca amb els infants que faltaven per recollir les famílies. Allà he estat jugant i mirant contes amb infants dels altres grups. Després m’he quedat una estona més perquè na Rebecca una de les tutores dels cavalls m’ha mostrat una presentació power point que han fet per regalar als pares sobre el procés de l’hort.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada